Δημοσιεύματα

Αυτή είναι η νομιμότητα της Ελληνικός Χρυσός ΙΙ: Τα επικίνδυνα φορτία και τα ατυχήματα σε Ρεντίνα και λιμάνι Θεσσαλονίκης

Από το Alterthess

1236043_334768553327413_720537617_n_1Την ολική απουσία μέτρων για την προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας αποδεικνύει έκθεση- κόλαφος των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος επιβεβαιώνοντας τις καταγελλίες πολιτών και του κινήματος ενάντια στις εξορύξεις χρυσού ότι το προηγούμενο διάστημα η εταιρεία Ελληνικός Χρυσός παρανομούσε κατά συρροή όχι μόνο σε σχέση με την διαχείριση υγρών αποβλήτων στις εργασίες της στην Ολυμπιάδα αλλά και κατά την μεταφορά τοξικών συμπυκνωμάτων για τα οποία δεν λαμβάνονταν κανένα μέτρο προστασίας και δεν αναφέρονταν καν η επικινδυνότητά τους.

Οι έλεγχοι και οι αυτοψίες διενεργήθηκαν τον Απρίλιο, τον Ιούλιο, τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο του 2013, καθώς και τον Γενάρη, τον Μάρτη και τον Αύγουστο του 2014 και αφορούσαν ένα πλήθος ζητημάτων μεταξύ αυτών και την διακίνηση των προϊόντων της εταιρείας.

Ενδεικτικά της αδιαφορίας της εταιρείας που κατά διαστήματα χύνει αρκετό μελάνι για να πείσει για τα ευεργετήματα της δραστηριότητάς της προς την τοπική κοινωνία ήταν τα δύο μεγάλα ατυχήματα που συνέβησαν πέρυσι στον Σταυρό και στο λιμάνι Θεσσαλονίκηςπου είχαν να κάνουν με την μεταφορά συμπυκνωμάτων και για τα οποία η Ελληνικός Χρυσός κράτησε σιγή ιχθύος. Να υπενθυμίσουμε ότι η εταιρεία εξορύσσει και παραγει το συμπύκνωμα αυτό μέσα από τις στοές στο Στρατώνι αλλά και από τα τέλματα απόθεσης αποβλήτων των παλιών εξορύξεων στην Ολυμπιάδα τα οποία περιέχουν τοξικά βαρέα μέταλλα (μόλυβδο, αρσενικό και ψευδάργυρο κ.α.). Το συμπύκνωμα τo στέλνει σε μεταλλουργίες του εξωτερικού για την παραγωγή διοξειδίου του θείου και θειϊκού οξέως, αλλά και για την απόληψη μετάλλων μεταξύ των οποίων χρυσού και αργύρου.

Ρεντίνα: Ένα ατύχημα αποκάλυψη

Στις 13 Σεπτεμβρίου του 2013 σημειώθηκε κοντά στον Σταυρό διαρροή συμπυκνώματος αρσενοπυρίτη από φορτηγό που μετέφερε το υλικό από εγκαταστάσεις της Ελληνικός Χρυσός προς στη ΒΙ.ΠΕ Θεσσαλονίκης. Το φορτηγό σταμάτησε σε ένα τοπικό βουλκανιζατέρ για να επιδιορθώσει βλάβη που είχε αντιληφθεί ο οδηγός, η πόρτα του φορτηγού έσπασε γιατί το υλικό ήταν χύδην (και όχι όπως θα έπρεπε σε κλειστά κοντέινερ) και έτσι το ρευστό, σε ένα βαθμό υλικό, ξεχύθηκε στο έδαφος. Ιδιαίτερα σημαντικό στην υπόθεση αυτή ήταν ότι το ατύχημα αυτό συνέβη στην περιοχή της Ρεντίνας Θεσσαλονίκης (κοντά στους οικισμούς του δήμου Βόλβης) από την οποία καθημερινά περνούσαν δεκάδες φορτηγά φορτωμένα με αρσενοπυρίτες που μεταφέρονται για λογαριασμό της Ελληνικός Χρυσός στην ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης προκειμένου να εξαχθούν στην Κίνα.Η απόσταση της λίμνης Βόλβης από τον τόπο του ατυχήματος είναι μόλις 100 μέτρα.

Οι επιθεωρητές στην εκθεσή τους επιβεβαιώνουν ότι το ζήτημα που προέκυψε με την διαφυγή υλικού από το φορτηγό που μετέφερε το συμπύκνωμα είχε να κάνει με το κατά πόσο τηρούνται από πλευράς της εταιρείας οι διατάξεις ασφαλούς μεταφοράς επικίνδυνων υλικών (ADR)

Σύμφωνα με τους επιθεωρητές, η μεταφορά είχε ανατεθεί στην εταιρεία «ΤΕΕΜΧ Μαγουνάκης Στ. Χρήστος» και βάσει του συμφωνητικού δεν προκύπτει καμία υποχρέωση τήρησης των διατάξεων ADR.

Όπως ακόμη αναφέρεται στην έκθεση, η εταιρεία στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) δεν μπήκε καν στον κόπο να αναφέρει στοιχεία επικινδυνότητας του προϊόντος και γενικότερα μεταφοράς επικινδύνων υλικών, πράγμα που αποδεικνύει ότι τουλάχιστον μέχρι την ημέρα του ατυχήματος δεν τηρούσε τις διατάξεις ADR (νόμοι και κανόνες οδικής μεταφοράς τοξικών). .

Να σημειωθεί ότι η μεταφορά συμπυκνωμάτων, ιδιατέρως τοξικών υλικών, υπόκειται στις διατάξεις του ADR , που αφορά επικίνδυνα βιομηχανικά απόβλητα και ατυχήματα που μπορούν να προκαλέσουν επιμόλυνση πληθυσμού και εκτάσεων γης.

Ομολογία της εταιρείας ότι παρανομούσε είναι ότι αμέσως μετά το ατύχημα και την έναρξη της δικαστικής έρευνας, τα συμπυκνώματα άρχισαν να μεταφέρονται όχι πλέον χύδην και χωρίς ειδική σήμανση, αλλά σε σφραγισμένα κοντέινερς σε φορτηγά που έφεραν την απαραίτητη σήμανση για επικίνδυνο φορτίο (ADR), αλλαγή που διαπιστώνει και η έκθεση των επιθεωρητών περιβάλλοντος σε αυτοψία της.

Κοινά φορτία τα επίκινδυνα τοξικά που διακινούνταν από το λιμάνι Θεσσαλονίκης

Στις 5 Οκτωβρίου του 2013 σημειώθηκε νέο ατύχημα που αφορά την μεταφορά συμπυκνωμάτων της Ελληνικός Χρυσός αυτή την φορά στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Η ιστορία της υπόθεσης που έγινε γνωστή λίγες μέρες αργότερα καθώς η είδηση είχε αποκρυβεί από τον ΟΛΘ και φυσικά από την εταιρεία είχε ως εξής: Ο καπετάνιος του πλοίου paris.gr της ΜSC που μεταφέρει συμπυκνώματα μετάλλων της Ελληνικός Χρυσός αρνήθηκε την μέρα εκείνη να φορτώσει κοντέινερς με φορτίο της εταιρείας Ελληνικός Χρυσός καθ`ότι διαπιστώθηκε σε κάποια από αυτά διαρροή τοξικών. Συγκεκριμένα ενώ είχαν φορτωθεί τα 28 από τα 128 κοντέινερ με τους αρσενοπυρίτες διαπιστώθηκε η διαρροή υγρών τοξικών, το φορτίο ξεφορτώθηκε στο λιμάνι και από εκεί μεταφέρθηκε με φορτηγά σε χώρο όπου η εταιρεία τα αποθηκεύει προσωρινά.

Λίγες μέρες αργότερα η Εισαγγελέα Πρωτοδικών διενήργησε προκαταρτική εξέταση για τη διευρεύνηση τυχόν ρύπανσης της θάλασσας.

Από την έρευνα που πραγματοποίησαν οι υπηρεσίες της Επιθεώρησης Περιβάλλοντος προέκυψε ότι επί δύο χρόνια οι διακινήσεις προϊόντων δια θαλάσσης έγιναν χωρίς την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων μεταφοράς επικινδύνων υλικών που προβλέπονται , δηλαδή τα εμπορεύματα δεν είχαν δηλωθεί καν ως επικίνδυνα εμπορεύματα.

Το εντυπωσιακότερο όμως όλων είναι ότι ενώ στην εγκεκριμένη ΜΠΕ για την αποκατάσταση των παλιών τελμάτων όσο και στην κύρια μελέτη του έργου η εταιρεία αναφέρει πως τα προϊόντα της θα μεταφέρονται από την Ολυμπιάδα στο Στρατώνι και από εκεί θα φορτώνονται σε πλοία για εξαγωγή. Οι μεταφορές τελικά γίνονταν από το λιμάνι Θεσσαλονίκης χωρίς πουθενά φυσικά να αναφέρεται αυτό.

Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι επειδή δεν υπήρχε στην μελέτη της εταιρείας η “εναλλακτική” του λιμανιού Θεσσαλονίκης δεν αξιολογήθηκαν οι επιπτώσεις στην ατμόσφαιρα και γενικότερα στο περιβάλλον. Άρα η εταιρεία δεν έπαιρνε μέτρα για μεταφορά επίκδυνων τοξικών και τα μετέφερε ως κοινά φορτία.

Τέλος να σημειώσουμε ότι αντίστοιχα συμπυκνώματα μεταφέρονται χύδην και όχι σε κοντέινερ από το Στρατώνι χωρίς πάλι να τηρούνται οι σχετικές διατάξεις και οι όροι προστασίας του περιβάλλοντος.

Σταυρούλα Πουλημένη